Kollega på jobbet igår sitter och kliar sig förstrött under hakan. Hon nämner något skämtsamt om hypokondriska tankar och funderingar. Kommer på nått sätt in på att det är en leverfläck hon kliar på och att hon tror att den är ny.
 
Jag säger att det är vanligt att få nya leverfläckar upp till typ 30-års åldern. Hon fortsätter klia, nu lite mer fundersamt. Fortsätter med sina funderingar, som blir allt jobbigare att lyssna på. Så jag säger:
 
- Det är klart att det är dumt om den kliar, och att det är läskigt om den är ny, men det man ska titta efter är snarare färg och form...
 
- Haha, det där verkar du ha koll på!
 
- Ja, jag bloggar om hudcancer. Så jag är rätt så påläst.
 
- Okej... varför just om det?
 
- För att jag har haft hudcancer sen jag var 17 år.
 
- Va! Är det sant?! Men gud, här satt jag och trodde att du va ironisk!
 
Hehe. Ibland är det rätt kul med folks reaktioner. När jag är på det humöret vill säga. Men ofta är folk bara dryga med sina egna funderingar när de bara är okunniga om en allt för allvarlig sjukdom för att bara rycka på axlarna om.

Kommentera

Publiceras ej