För er som har följt bloggen ett tag. Förr skrev jag i beskrivningen till höger: "26 år, Sthlm, dignos: malignt melanom/DNS".
 
Detta har jag för några veckor sedan (när jag gjorde om lite här) tagit bort. 
 
Varför? 
 
Jo, som jag skrev för länge sen gällande DNS-diagnosen så är den väldigt tveksam till att ens existera. I mina journaler nämns diagnosen, men om den ens existerar är jag ett gränsfall till att ha den.
 
För att dianosiseras med DNS, dysplastiskt neavussyndrom, krävs att minst två förstagradssläktingar (föräldrar, syskon, barn) ha diagnostiserats med malignt melanom. I mitt fall är det en släkting, pappa, och sedan jag själv. 
 
Men. Det handlar också om att ha många oregelbundna leverfläckar (på läkarspråk dysplastiska neavu). Jag har enormt många och varje dysplastiskt är en ökad risk för att utveckla melanom. 
 
Okej, det där svarade kanske inte på frågan.  Jag har många dysplastiska neavu, det är helt enkelt dumt att förstora upp det hela med dubbla diagnoser. Eller förminska det faktum att jag har (haft) malignt melanom med att benämna det som DNS.

Kommentera

Publiceras ej