Jag läser Julias berättelse på Ung Cancers Instagramtakeover.
 
Jag var inte frisk. Jag var cancerfri. Det är en jävla skillnad.
 

Och jag tänker på alla gånger som jag har berättat om min diagnos. Va?! Har du cancer? Är du frisk nu? Eller friskförklarad eller vad det nu heter? (Ja, det är så det heter).
 
Är jag frisk? Är jag ens cancerfri?
 
Om någon frågade pappa om hans cancerdiagnos hösten 2005... skulle han ha svarat cancerfri då? Spridningen upptäcktes i mitten/slutet på november. Var han frisk innan dess, trots att han fick diagnosen 2001?
 
Därför har jag aldrig kunnat säga cancerfri. För jag vet inte när (om) den jävlen tänker komma tillbaka. Om den tänker invardera min kropp och göra mig sjuk. Om jag har en liten, liten jävlig leverfläck någonstans på min kropp.
 
Jo, idag lär jag nog vara cancerfri. Och sjuk har jag aldrig varit (inlagd) så frisk är jag väl också. Men det är just det där. Eftersom jag inte har varit sjuk(skriven) blir jag inte heller frisk(förklarad).
 
Jag är frisk eftersom jag aldrig har varit sjuk. Och cancerfri är jag tills motsatsen har bevisats.

Kommentera

Publiceras ej