Jag har nämnt hudtyper förr. Att det finns olika typer beroende på hur man mäter. Överläkaren som jag träffade 2006 mätte enligt ett fyrskalig schema, 1-4, där jag var en typ 2, men trodde att jag var en typ 3. Det var något om hur ofta man brände sig i förhållande till hårfärg som avgjorde det där.
 
Företaget som tagit fram de solarmband som jag också har nämnt satte en 1-6 skala där hudtypen gick från blek till mörkhyad.
 
Faktum är att även mörkhyade, och då menar jag riktigt afrikasvart, kan också få hudcancer. Det här är en sak som jag märker att många misstar. Även afrikaner, framför allt de som bor på nordliga breddgrader, ska skydda sig mot solen.
 
Risken att få malignt melanom ökar för varje gång du bränner dig!
 
Efter en lång solfattig vinter och sedan plötsligt avklädd i solen ökar risken att bränna sig även om du är kritvit eller svart.
 
Så ta det försiktigt i det vackra vädret och var rädda om varandra! <3

Kommentera

Publiceras ej