Igår körde Cancerfonden något projekt om att leka i skuggan och hade satt upp en fotbollsplan i Hagaparken, där planen bara syntes om solen låg på så att det bildades skugga på marken. Typ, någonting åt det hållet.
 
Bra initivativ kanske, men jag vet inte. Jag hade inte möjlighet att åka dit och kolla vad det var för något, så jag ska inte uttala mig allt för mycket om saken. Som jag förstod det var i alla fall fotbollsplanen skuggad, vilket innebär att publiken, som sitter still, befinner sig i solen. Knepigt. Även knepigt att planen bara syns om det är soligt. Om jag nu förstod det hela rätt vill säga.
 
Det är klart att barn ska få ha bruna ben på sommaren. Det hör liksom till. Det handlar inte om att inte få vistas i solen, utan att vara försiktig mot att bränna sig. Det är en stor skillnad, även om man försöker förenkla det genom att säga att undvik solen helt och hållet.
 
Dubbelsidigt och komplicerat. Men solen är skön, annars skulle vi inte instinktlvt njuta av den.

Kommentera

Publiceras ej