Mamma tvingas rensa sitt vindsförråd pga totalrenovering. Jag var idag där för att gå igenom mina saker. I en låda med pärmar, som jag till viss del kände igen som mina pärmar hittade jag även pappas gamla pärmar.

När man får ett cancerbesked ställer de flesta sig väldigt många frågor. Frågor som man både vill och inte vill ha svar på. Frågor som går och inte går att få svar på.

Det bästa och det värsta man kan göra i det läget är att söka efter information på Internet. Visst kan vissa frågor besvaras, men andra saker kan göra en väldigt upprörd.

Pappas pärmar innehöll bland annat hans Cancerfonden-utskrifter från 2001, när han fick sin diagnos."Varje år drabbas cirka 1500 personer i Sverige av malignt melanom. Antalet ökar kraftigt och är nu en av de tio vanligaste cancersjukdomarna". "De flesta som drabbas är över 55 år."
 
Pappa var knappt 42 år, och blev inte ens 47. Upprörande statistik som fortfarande skrämmer! Men den ökande siffran...
 
12 år senare skriver Cancerfonden så här :

"År 2011 fick 3 350 personer i Sverige malignt melanom. Antalet fall har ökat på senare år och sjukdomen är nu bland de vanligaste cancerformerna i landet."

Kommentera

Publiceras ej