Förra veckan lät Cancerfonden fem stycken serietecknare illustrera sambandet sol - malignt melanom i sin blogg. Läs mer om serietecknarna där. Här är resultatet (ja, sex bilder, en tecknare bidrog med två serier):
 
Mina kommentarer om serierna:
Den första blev jag väldigt provocerad och nästan äcklad av tills jag insåg att det är precis samma reaktion som antirökkampanjer framkallar med äckliga monsterceller som springer runt i lungorna. Här springer de äckliga monstrerna runt ute på kroppen och folk vägrar att se dem!
 
Därefter följe väldigt informativt och hyttande med fingret. Det är lite av den bild jag försöker tona ner. Det är ju helt underbart att sola ibland och sjukt svårt att göra som man blir tillsagd om någon står och hetsar "Gör inte så!"
 
Däremot älskar jag bilden på Döden!
Där är tecknaren helt enkelt rakt på sak. Inget "håll dig i skuggan och gör si och så" utan bara ett rent och skärt MEN VA FAN DÅ LYSSNA OCH FATTA - SOLEN ÄR FARLIG!

 

Kommentera

Publiceras ej