I boken finns det ett stycke där jag berättar kort om hudtyper och att en överläkare ville att jag skulle fylla i en blankett med några uppgifter om solvanor. Jag svarade att jag hade en hudtyp där jag brände mig sällan och ofta blev brun, men läkaren sa att eftersom jag är rödhårig och har anlag för hudcancer har jag en hudtyp som är bränner mig ofta och blir lätt röd. (Som sagt tydligare förklaring finns i boken nu orkar jag inte leta upp exakt hur det var). Det jag försöker komma fram till är i alla fall att sådana där appar som filmen visar är säkert jättebra... men då krävs det att man vet vilka uppgifter om sig själv man ska fylla i, och inte bara anta det man själv tycker verkar vettigt.
 
"Bara en liten stund till".
 
Jag solade mycket hemma i Sverige, på landstället utanför Katrineholm. Jag hade ingen app som plingade när jag hade solat en stund. Däremot en pappa som brukade påpeka att jag skulle lägga mig i skuggan. "Har du smort in dig?"
 
Det är skönt att sola. Det är det. Men det är bättre att låta bli. Och använd för guds skull inte solkräm som grillolja! Det ska vara ett kompletterande skydd där kläderna inte täcker, inte ett argument för att kunna pressa en stund till.
 

1 kommentarer

Tess

18 Dec 2013 23:12

Bra skrivet! Jag är väldigt känslig mot solen. På sommaren försöker jag hålla mig i skuggan. Med ett litet barn är det inte alltid möjligt eftersom det blir mycket lek, men då är vi insmorda med rejäl solkräm. Jag måste använda mitt barns 50+ solskydd just för att jag är så känslig. Bränner mig ändå ibland och tycker det är sjukt eftersom jag skyddar mig så :-S

Kommentera

Publiceras ej