Jag fick en kommentar för ett par dagar sedan av en Sophia.
 
"Nej! Det finns inget "bara" i hudcancer. Och du har så rätt i att det finns mycket missförstånd kring denna cancer. Det är inte ens så att primärtumören alltid sitter på huden. Jag har metastaser från ett malignt melanom som man inte hittat trots genomlysning av hela kroppen, utifrån och in. Melanomet kan sitta innuti kroppen, i tarmen, i ögat, var som helst som det finns slemhinnor. Till och med i hjärnhinnan finns melanocyter. Jag skulle önska att man kallade den här cancern för melanomcancer istället för hudcancer. Hos mig finns ingenting på huden. Det är förrädiskt."
 

Och visst är det så. Jag har hört det förut, att melanom kan sitta på andra ställen än just ute på huden.  På mina återkoller kollar de "hudkostymen". Är de noggranna kollar de hårbotten... Pappa gick på återkoller. De missade någonting. Det diskuterades om det kunde ha varit en leverfläck som opererades bort från foten som kan ha varit den primära... men tänk om primärtumören aldrig upptäcktes för att den helt enkelt inte satt utanpå huden? Tänk om det faktiskt aldrig var BARA hudcancer, utan att det även var cancer inne i kroppen (redan innan spridningen till lever, buk och lunga osv alltså).
 
Pappa brukade till exempel säga att han borde skaffa läsglasögon. För att han höll på att bli gammal (45 år). Kanske var det inte åldern som försämrat synen, utan istället något melanom?
 
Jag vet att det är frågor som aldrig går att få svaret på. Var primärtumören faktiskt satt. Men det gör det inte mindre läskigt att veta att det kanske var därför som hans återkoller inte hjälpte. För att det inte var BARA hudcancer...

2 kommentarer

Sophia

01 Jan 2014 18:34

Hej!
Ser att du tagit upp min kommentar till diskussion. Jag vill bara tillrättalägga en grej. Vet inte om du missförstod mig.
Naturligtvis är det lika illa oberoende på var primärtumören sitter, jag menade inte att det skulle vara BARA hudcancer om den satt på huden och något annat liksom värre om man inte hittade den. Det var inte alls vad jag menade. Metastaser som metastaser, elakingar oavsett varifrån de kommer. Och jag tycker det är viktigt stt upplysa människor om hur illa det verkligen är, att det precis som du säger inte finns ngt BARA. Vad jag ville säga med min kommentar var nog snarare peka på komplexiteten i cancersjukdomen malignt melanom.
Folk i allmänhet fattar inte vad det innebär att ha sjukdomen oavsett var den sätter sig. Och vi som av olika skäl har den får leva med osäkerheten.
Kram sophia

Svar: Ja, visst! Det var precis så jag uppfattade din kommentar. Var jag otydlig med det när jag tog upp den? Jag menade också så som du - att det är alldeles för vanligt att folk tror att malignt melanom enbart är kopplat till huden, en hudsjukdom som sitter utanför kroppen och inte gör någon större skada än förstör utseendet typ... Usch och fy för denna vidriga sjukdom!
Malin Lundgren

Sophia

03 Jan 2014 11:28

Så bra, då är vi helt överens. :)
Ska bara alla andra också fatta vad det handlar om.
Kram

Kommentera

Publiceras ej